Intervju
Yttling Jazz

Illegal Hit (ute 26 september på YEAR0001) är det andra albumet som Björn Yttling släpper som Yttling Jazz. Det första Oh Lord Why Can’t I Keep My Big Mouth Shut kom redan för 20 år sedan. Men Björn, som är skolad jazzmusiker, menar att han gärna hade gjort fler Yttling Jazz-skivor, direkt efter den första.  

– Det blev så mycket med Peter, Bjorn and John och annat så det hamnade lite i skymundan helt enkelt.

Förutom Peter, Bjorn and John, bandet som Yttling har tillsammans med kollegorna Peter Morén och John Eriksson har Björn genom åren samarbetat med artister som Lykke Li, Robyn och First Aid Kit. Han driver även rockorkestern Abstract Crimewave tillsammans med Joakim Åhlund.

– Första Yttling Jazz-skivan gjordes på 8 timmar rakt av, men med den här har vi jobbat mer med förproduktion och med en del pålägg. Dessutom så har vi editerat en hel del, förkortat och blandat tagningar och så. På det viset är det rätt likt en rock- eller popskiva.

Hur skiljer sig arbetsprocessen annars, mellan att göra rock och pop eller jazz?

– Största skillnaden är nog att det är helt instrumentalt så inga texter behöver skrivas och jobbas runt. En annan stor skillnad är att jag bestämt att det ska bara vara kontrabas, piano och andra akustiska instrument.

Illegal Hit spelar Yttling tillsammans med några av den svenska jazzena allra främsta musiker, däribland Goran Kajfeš, Jonas Kullhammar och Dan Berglund.

– Det är helt otroligt att många av mina kompisar från 25-30 år sedan har blivit så tongivande i svensk jazz!

På vilket sätt formar bandet dina kompositioner och ditt uttryck?

– Jag litar ju väldigt mycket på dem och kan alltid veta att det kommer låta bra på ena eller andra sättet. Oavsett vilken skitlåt man kommer upp med.

Björn Yttling föddes och växte upp i Västerbottens inland, något som enligt många har satt en säregen prägel på den musik han gör. Själv är han av uppfattningen att bakgrund och uppväxt absolut kan påverka ens sound, och att en geografisk plats kan vara en sorts inspirationskälla.

– Att växa upp i snö och mörker garanterar nog ett speciellt sätt att se på världen. Nu jobbar jag mycket med jazzlåtarna ute i Stockholms ytterskärgård. Rätt kargt där också på något sätt. Det har helt klart påverkat hur det låter på Illegal Hit.

Berätta lite om nya albumet, vad är det du vill uttrycka med det?

– Jag har gjort en rätt varierad skiva, men ändå försökt hålla ihop det så det inte blir för spretigt. Jag tycker det blev rätt bra balans. Ett bra solo kan ju vara magiskt i jazz, men jag är ju också mycket intresserad av låtarna och melodierna så där har vi lagt mycket krut.

Vilka är dina främsta influenser, då du hänger dig åt att spela jazz?

– Duke Ellington är en stor influens både i komposition och pianospel, jag lyssnar mycket på hans trio/kvartett-skivor. Sen älskar jag som många andra Jan Johansson. Både Jazz på svenska och hans skivor med mer instrument.

Det singlar som föregått albumet, "Illegal Hit" och "Deadbeat Blues", har varit föremål för omarbetningar. Bland annat har The Tallest Man on Earth och Joshua Idehen satt sin personliga prägel på titelspåret. 

– Inom pop och rock jobbar man ju mycket olika remixer och vi tänkte nog bara att man kanske kunde föra över det till den här skivan också. Öppet mål var ju då att låta andra artister lägga sång på låtarna som ju är instrumentala på albumet. Har ju blivit blown away av Tallest och Idehen-verisonerna! Snart kommer en otrolig version av en fantastisk sångerska också.

Slutligen, dröjer det ytterligare 20 år innan ett nytt jazzalbum?

– Jag kan lova att det inte dröjer mer tid iallafall, skrattar Yttling. Nej, lite skärpning på utgivningsfrekvensen måste till.