Krabaten
Yearning

Skivbolag: Bentos Recordings 
Utgivet: 27 juni 2025

Efterforskningar ger vid handen att Krabaten är alias för Stockholmsbaserade Olle Jurelius, och att dansmusiken han gör är både intim och expansiv. Annars är det mesta som omger Krabaten uppfriskande hemlighetsfullt. Så låt oss istället hänge oss åt hans förstlingsverk Yearning.

Albumet tar inledningsvis, efter ett följsamt intro, spjärn mot ett batteri av urtjusigt programmerade trummor som bär de stämningsfulla, lite ödesmättade melodierna. De första fyra spåren har ett rytmiskt driv och en melankolisk patetik som hör hemma på de dunkla delarna av dansgolvet, dit discokulans glans bara bitvis når, och blicken ständigt är fastnaglad vid golvet, istället för vid en potentiell danspartner. Sedan, i och med drömskt glitchiga ”Waves with Dad 1999”, ändrar Yearning karaktär en aning. Tempot växlar ned till en trivsam lunk, utan att för ett ögonblick tappa fart eller den stämningsfulla atmosfären. Snarare tvärtom, för över de två, tre följande spåren befinner vi oss istället i ett ljudlandskap som är mer ambient än det är techno, där Erik Satieska pianoslingor och fågelsång bygger mot en försiktigt hoppfull avslutning. Four Tet-organisk detaljrikedom och Aphex Twin-komplex dynamik är två källor till inspiration som inte går att undkomma, likaså går det att höra spår av såväl sent Madchester-sound som av nutida klassisk musik, samt av spirituell jazz i avslutande ”Endings”. Och är det inte en lite sned, ytterst klädsam nick, till Robert Miles brottarhit ”Children” som går att höra i ”Waves II”?

Yearning är ett genomtänkt och framför allt ytterst genomarbetat album. Detaljerna och balansen mellan det analoga och det digitala är väl avvägda, och produktionen – trummorna! – är både fjäderlätt och tung på samma gång. Det känns som ett album som tog lång tid att färdigställa, och av innehållet att döma är det lätt att föreställa sig att Krabaten är en perfektionist.