Råå
Vandrar i ett regn med Milles

Skivbolag: Manus
Utgivet: 8 augusti 2025

Framåtrörelsen på The Cardigans-grundaren och -basisten Magnus Sveningssons debutalbum som Råå, Skånes Järnvägar från 2018, går nästan att förnimma fysiskt. Albumet pulserar liksom fram, delvis genom den infrastruktur och natur som det har för avsikt att hylla, men också längs många av musikhistoriens vindlande avkrokar.

Tillsammans med uppföljaren Ljungens Lag (2020) utgör Skånes Järnvägar en albumduo där lika delar kraut och dub pressats genom en lätt psykedelisk tratt av afrikanska och karibiska rytmer. Det är vacker och självsäkert egendomlig musik, som i sin framåtrörelse lyckas konservera närvaron av tid som gått förlorad, helt utan att bli nostalgisk. Lite som ett gammalt fotografi utan bildtext – innan man vet ordet av har man förlorat sig i detaljer och igenkänning.

Bilden som pryder konvolutet till Vandrar i ett regn med Milles, Sveningssons tredje Råå-album med originalmaterial, har precis den sortens inverkan på mig och sätter därigenom tonen för hela upplevelsen. När de första rytmerna av ”Nere på Laxgränd” rullar igång befinner jag mig redan i ett murrigt och töcknigt landskap där atmosfären är fylld av rymd, tid och förväntan. Tempot är aningen högre, inte fullt lika avvaktande som på debuten och dess uppföljare, och uttrycket mer dansant än vad vi generellt blivit vana vid, även om Råå alltjämt rör sig i omisskännliga kvarter.

Trummaskiner och analoga syntar dominerar ljudbilden förstås, och de sirligt upplyftande melodierna frammanar fantasifulla bilder som ekar av både disiga fält och sävligt sjudande dansgolv, men också av platser bortom tid och rum. David Boulter (Tindersticks) gästar på ”Kattens pyjamas”, en alldeles underbart skev midtemponovell, och Mattias Areskog bidrar med sång på discopopiga ”Treklangsdimensionen”, under sin pseudonym Bashjärta.

Men gästerna får ursäkta – som starkast är Vandrar i ett regn med Milles under de fyra avslutande spåren: ”Mer idag än igår”, ”Månbas Elfa”, ”Djungeldrömmen” och ”Provat men inte fortsatt”, en munspel- och bleckblåskompad kvartett låtar där Råå lämnar den skånska myllan för en fritt svävande färd i galaxer bortom vår. En tillvaro som är skräddarsydd för det här projektet, där den framåtrörelse som förstlingsverket sparkade igång fortsätter att pulsera.