Östersjöar
Östersjöar

Skivbolag: Coop Records
Utgivet: 10 juni 2025

Tomas Tranströmer beskylldes ofta för ett bristande politiskt engagemang i sitt författarskap. Under 1960- och 70-talet, då en betydande och synnerligen talför falang inom den svenska kultureliten betraktade barrikaderna som poetens huvudsakliga kontor, blev den blivande Nobelpristagaren inte sällan måltavla för både spott och spe – samt för anklagelser om att enbart hänge sig åt estetiskt navelskåderi.

Många röster, företrädesvis inom den marxistiska vänstern, menade rentav att Tranströmer saknade livserfarenhet och att han blott var en ”ensam bildsamlare”, vars samhällsintresse sträckte sig lika långt som näsan växte – eller naveln var djup, om man så vill.

Och visst, i jämförelse med samtida diktare som Claes Andersson och Gösta Ågren kan Tranströmers poesi, med ett betydande mått av illvilja, te sig både världsfrånvänd och mänskligt oengagerad. Samtidigt – inte alls. Mycket går att säga (och inte säga) om Svenska Akademien, men i motiveringen som föranledde Tranströmers Nobelpris 2011 gjorde de trots allt valspråket om snille och smak rättvisa: ”för att han i förtätade, genomlysta bilder ger oss tillgång till det verkliga”.

Vill man inte ta de aderton på orden kan man istället med fördel läsa dikten ”I Nildeltat”, från För levande och döda (1989), eller varför inte den sentida ”Fasader”, från den allra sista renodlade diktsamlingen Den stora gåtan (2004). Tranströmer har här – och i hela sitt författarskap – en förmåga att genom knappt märkbara skiftningar i sina bilder fånga själva innebörden av att finnas till. Därur springer ett patos som vittnar om en djup kännedom om det mänskliga, samt ett outtömligt intresse för människans samtliga nyanser.

Tranströmer brydde sig – han var bara skickligare än de flesta på att uttrycka det.

En annan sentida dikt – ”Örnklippan”, även den från den ovan nämnda sista samlingen – inleds: ”Bakom terrariets glas / reptilerna / underligt orörliga.” Det är en bild som inte bara går att tolka som en direkt kommentar angående sakernas tillstånd, utan som också återfinns på gotlandsbördiga Östersjöars självbetitlade debutalbum. Sextetten, som består av Karl Björkegren, Jakob Larsson, Daniel Leopold, Pontus Larsson, Fredrik Isakson och Johannes Hedlund, gör ingen hemlighet av sin kärlek till Tranströmer – bandnamnet är åtminstone delvis ett lån från långdikten Östersjöar.

Östersjöar bryr sig också, men till skillnad från musan är det sociala engagemanget mer distinkt och uttalat. Textmässigt står de närmare punken än poeten – om man nu nödvändigtvis måste särskilja de två. Det är rå och socialrealistisk lyrik där verkligheten alltid tycks skeva en aning. Det mesta ter sig skört i Östersjöars universum, som om tillvaron redan har – eller är på väg att – brista och falla sönder. Det finns svärta och rastlös oro, nästan nihilism, i texter som ”Paviljongplan”, ”Tappar” och ”Svart mjölk”. Den sistnämnda bär för övrigt en titel som för tankarna till Paul Celan – en annan poet som visste både ett och annat om människans vedermödor, och som aktivt ifrågasatte meningen med allt, precis som Östersjöars bilder gör.

Mattias Bjäred, till vardags gitarrist i Soundtrack of Our Lives, har producerat albumet, och tillsammans med honom har bandet hittat ett uttryck som effektivt understödjer texterna. Stökig kraut- och garagerock blandas upp med psykedelika och postpunk. Allra bäst blir Östersjöar när bandet låter drivet svälla och växa över tid – som i tidigare nämnda ”Svart mjölk”, eller den nästan elva minuter långa avslutningen ”Piller”, en kosmisk och finurlig rock som ger hommage till både Joy Division och Can. Här finner Östersjöar en hypnotisk och uttömmande form som gör deras ambitioner rättvisa; där alla deras influenser tillåts spreta precis lagom mycket.